Vakardienas Eirovīzijas pusfināla pieredze un secinājumi nākotnei. Kas būtu jāmaina, lai izdotos?

2011. gada 13. maijā

Latvijas pusfināls ir aizvadīts. Šoreiz netikām līdz finālam. Tā gadās. Pērn to pieredzēja zviedri. Krupi ir norijuši, savulaik, igauņi un lietuvieši, kas samērā bieži palikusi aiz borta. Nekā traģiska tur nav.

Atliek izdarīt secinājumus.

Vispirms es vēlētos apsveikt mūsu puišus un viņu ”fona kvartetu” par drosmi, uzņēmību un spēju izturēt stresu līdz galam! Viņi izdarīja visu ko bija apsolījuši un par to – paldies!

Latviju reprezentēja ar cieņu un mums nav par ko kaunēties.

Cits jautājums ir – kāpēc mēs nenokļuvām līdz sestdienas finālam?

No mana viedokļa ir  vairākas atbildes uz šo jautājumu.

Pirmais ir formālas daba jautājums – Latvijas Televīzijai pagaidāma nepietiek līdzekļu, lai rīkotu šo pasākumu savā režijā no sākuma līdz beigām. Tieši šī iemesla dēļ konkursam netiek piesaistīti (centralizēti) visi nepieciešamie profesionāļi (profesionāli, moderni dejotāji, labs horeogrāfs, fona vokālisti), kas visiem izpildītājiem vismaz fināla koncertā būtu vienā – pietiekoši augstā līmeni.

Respektīvi, skatuves uzvedums Latvijas pusfinālos un finālos netiek producēts no LTV kompetences viedokļa. To dara katra atsevišķā izpildītāja producenti. Tas ir galvenais šķērslis attīstībai.

Katrs izpildītājs ”mauj kā māk” un  konkursa skatuves uzvedumu stūrē viņu producenti no sava provinciālā viedokļa. Respektīvi – katrs, kurš atbrauc uz Latvijas pusfināliem un finālu … visu ko mēs redzam ekrānā –  režisē pats. Izgudro skatuves kustības pats un konstruē tērpus pats. Iznāk ” Čiekurkalna krāmu tirgus” līmenis – uz skatuves.

Ja šajā līmenī teikšana būtu Latvijas Televīzijas profesionāļiem un būtu iespēja piesaistīt kompetentus šova industrijas pārstāvjus no malas, arī no ārzemēm ( kā to dara liela daļa to, kas tika desmitniekā)  – tad rezultāts Eirovizijas finālos Latvijas pienesumam būt daudz daudz profesionālāks.

Kāpēc pašiem izpildītājiem un viņu producentiem pašiem neizdodas? Tāpēc, ka šis ir televīzijas šovs un te jāievēro TV ekrāna prasības un vajadzības. Piesaistītie ne TV režisori izdara varāk ļauna nekā laba, jo nesaprot ekrāna specifiku. Piemēram Kosmoss savulaik izgāzās Grieķijā tieši sliktās vokālā numura režijas dēļ. Tas pats attiecās uz Aišu, kurai bija provinciāls apģērbs un pāķiska uzveduma kultūra uz skatuves. Mēs kritizējam parasti dziedātājus, bet vainīgie ir  – nespeciālisti ap viņiem.

Dziedātājam ir labi jānodzied (kā pieredzējušais Rezņika kungs  pirms translācijas vakar novēlēja Musiqq – kā pēdējo reizi mūžā, jo citas iespējas vairs nebūs) un jābūt harismātiskam. Tas viss. Neko vairāk nepieprasiet.

Par pārējo ir atbildīgi vesela virkne TV šova elementu pārzinātāji ( arī no ārzemēm)  kas Latvijā šajā konkursā netiek piesaistīti.

Jā, protams arī video grafiķi, grima speciālisti, emocionālā veidola ”būvētāji”, gaismas, horeogrāfija un precīzs darbs ar kamerām un pults režisoru.

Kolēģis un režisors Babris ir lielisks speciālists. Jā, mums ir LTV labi operatori un strādāt var, tikai nepietiek naudas piesaistīt pietiekošā apjomā tehniku, vajadzīgos aizkadra profesionāļus un mēģināt tik pamatīgi kā tas būtu nepieciešams.

Nav naudas.

😦

Ventspils nauda ir nepietiekams pienesums, lai šīs pasākums izskatītos baudāmi un spētu konkurēt Eiropā. Nav akceptējams arī Latvijas finālu mūžīgais izvietojums kapteiņa Enriko pilsētā. Jā, man patīk Ventspils, bieži tur pavadu vasaras un ēdu lenču ”pie kaķa”, taču te ir runa par manu valsti un tāpēc finālam ir jānotiek Rīgā.

Atvainojiet, tik vienkārši tas ir.

Galvaspilsētu nevar pārbīdīt naudas trūkuma dēl.

Diemžēl.

Ceturtdaļfināli nākamgad varētu notikt, piemēram, – Valmierā, Daugavpilī, Bauskā, Liepāja un fināls Rīgā.

Visiem ceturtdaļfināliem jābūt vienādā profesionālā līmenī, ar vietējo pašvaldību atbalstu taču bez tiesībām iejaukties programmas saturā.

Eirovīzijas translāciju saturu var noteikt tikai un vienīgi LTV. Neviens sponsors.

Tik vienkārši. 🙂 Un lietas ripos. Tā būs.

Paldies Ventspilij par atbalstu, taču nākotnē ir nopietni jādomā vai  LTV ir vērts piedalīties šajā EBU pasākuma nesagatavotiem un ”sakratītiem”, lai kārtējo reizi izgāztos un pēc tam bēdātos, ka mēs esam sliktāki par kaimiņiem – lietuviešiem un igauņiem.

Varbūt nevajag turpināt maksāt EBU par šo konkursu, ja mēs neesam spējīgi finansēt profesionālu startu nākamajam Eiropas finālam.

Kā jūs domājat?

Otrs jautājums – vai uz Diseldorfu aizbrauca pareizā dziesma?

Nē, no mana viedokļa neaizbrauca.

Man patīk uzvarētāju priekšnesums, taču Ventspilī es skaidri pateicu, ka mēs ar šādu izvēli netiksim līdz finālam Disledorfā. Vienīgā toreiz nobalsoju par Oksanu. Kāpēc? Jā, es nojautu, ka šogad nebūs balādes, ka meitene dzied labi un viņai ir harisma un viņa ir jauna un skaidra (pretēji, piemēram, Slovākijas dekoratīvajām, ”uzgriežamajām, mehāniskajām lellēm”).

Oksana, no mana viedokļa, bija kā svaigs gaiss.

Man ir vesela virkne argumentu – kāpēc man tā šķita un pie savas nojautas es palieku arī tagad.

Jā, es nostājos pret vairākumu uz zaudēju.

Nu nekas. Tā gadās.

Nedomāju, ka 100% nākamgad varam likt uz Oksanas kārti, jo dziedātājs vai nu skan vai neskan. Šogad viņa skanēja un vibrēja, ar pozitīvu auru.

Kā būs nākamgad – nezinu. Vienā un tajā pašā avotā nevar iekāpt divreiz.

Pārējiem kolēģiem žūrijā likās, ka meitene ir pārāk jauna un neizturēs Disledorfas stresu.

Es tā nedomāju. Man likās, ka viņa būtu tikusi līdz sestdienas finālam.

🙂

Vai man ir iebildumi pret Musiqq? Nē, nav iebildumi. Taču lai dziedātu viņu žanrā ir jāievēro kadra stilistika. Horeogrāfija (tā ir deju mūzika, ko viņi dzied), tērpi, aksesuāri un dinamisks fons. Tā visa nebija. Lielā skatuve viņus apēda. Par par komiskajiem un tērpiem jau rakstīju komentārā pēc Venstspils un tagad izrādās, ka neesmu vienīgā, kam šie tērpi šķita nepiemēroti.

Arī vācu žurnāls Spiegel domā tāpat:

Wo bleibt der Mitleidsbonus?

Zweites ESC-Halbfinale
Bälger machen Pop
Von Christian Buß

Oder man nehme das lettische Duo Musiqq, dessen Mitglieder gerade erst vor dem ESC – ganz im Stile von Lena – das Abi gemacht hatten. Ach, wären die beiden doch gleich danach auf die Uni gegangen! Doch nun hatte sie da ein windiger Manager in die mit roten Fliegen und weißen Westen bei weitem scheußlichsten Kostüme des Abends gesteckt, auf dass sie eine ölige, aber doch überhaupt nicht fluide Folk-Rap-Nummer mit dem Titel “Angel in Disguise” vortragen. Sie hätten eigentlich den Mitleidsbonus bekommen müssen, kamen aber trotzdem nicht ins Finale.

Tulkojums: Kā paliek ar līdzjūtības bonusu?
 Paskatīsimies uz latviešu duetu Musiqq (…) viņu gaisā parautais menedžeris palaida viņus uz skatuves un kadrā ar sarkaniem tauriņiem, baltām vestēm, ar  apģērbu, kas faktsiki  ir abosolūti nepiemērots šim pasākumam un piederas vakara svinībām. Tādā paskatā viņi izpildīja savu slideno un nepavisam ne muzikāli veldzējošo folkrepa stila numuru  “Angel in Dsquise”. Viņiem būtu jāsaņem no mums  simpātijas un līdzjūtības, taču ne fināla!

Piemēram, igauņu meiča – tērpu dizainere no Tallinas šogad dziedāja vokāli vāji (deklamēja), taču viņai bija izstrādāta precīza kadra stilistika ar tērpiem, grafiku, skatuves kustībām un krāsu paleti. Jā, viņa bija klauns. Šogad dominēja klauni. ”Klauna meiča” tika tālāk uz finālu, lai gan vokāli dzied sliktāk par mūsu tiepīgajiem  kurzemniekiem.

Balādi var nodziedāt arī vientuļš labs dziedātājs tumsā. TV to akceptē.

Balādes producēšana faktiski iznāk lētāk un ir grūtāk kļūdīties. 🙂  Ko no tā visa var secināt?

Lieliskas lietas!

Medijiem būtu vairāk analītiski jāraksta par popmūziku un par TV šoviem, lai Latvijas sabiedrība labāk izprastu šo nozari.

Popmūzika ir ļoti sazarota tēma un bezgala interesanta!

Jo kompetentāki būs mūsu lasītāji un skatītāji, jo labāk mēs sapratīsim kas Eirovīzijas finālos notiek!

Jā, ir tur politisks balsojums, bet tas nav viss….

Azerbaidžāna mācās pirms konkursa pie zviedriem mēnešiem, krievi paņem zviedru mūzikas autorus un kordebaletu. Citi mācās no tiem, kas prot labāk…

Vai mums arī nav pienācis laiks iet skolā? Yes, no tā nav jākaunējas!

Nekas nav tik labs, lai nevarētu būt vēl labāks. 

Izmantotie foto no : http://www.eurovision.tv/

Advertisements

29 thoughts on “Vakardienas Eirovīzijas pusfināla pieredze un secinājumi nākotnei. Kas būtu jāmaina, lai izdotos?

  1. Vai tiešām ir jācepas par šo “efektīvo tukšumu” sevi cienošai personībai vai domājošai sabiedrības daļai? Kauns nav?
    Ne tur dziesmas, ne idejas, ne vērtības kādas. Banālisma svinības un nekas vairāk. Vai parādīties liekulīgi eksaltētā trula pozitīvisma tēlā nozīmē cienīgi pārstāvēt savu valsti?

      • Ja sarunas konteksts ir par trulu efektīvu izklaidi, tad viss atbilst modernā laikmeta garam. Tad būsim godīgi. Nevajadzētu šo “tukšumu” vardarbīgi pildīt ar valstij kaut ko nozīmīgu, ar identitātes stiprinājumu Eiropā, transkulturālismu un vispār ar kultūru. Tukša izklaide. Un punkts. Nemeklēt to kā nav – tas ir loģiski, tas nav varoņdarbs, tā ir mazvērtība.

        • Marek, nav mazvērtība. Mēs – cilvēki sava laika vērtības neredzam. Savādi, bet tā ir. Ir jau ģēniji un liela māksla arī mūsdienās, bet mēs slavinām pagātni. Man, piemēram, ļoti svarīga šķiet nākotne, jo tur es pavadīšu savu atlikušo mūžu.

    • Vai tu Marek aptver, ka tu izklausies pēc veca večuka, kurš dusmīgi purpina, ka lai sīkie aizvācās no viņa zāliena? Tu izklausies pēc augstprātīga pseidointelektuāļa.

      Cilvēki ir dažādi. Viens rod baudu Čaikovskī, otrs – efektīvi labi uzrakstītā popbalādē. Un nē, tas nav tukšums tikai tāpēc, ka tev tas ir vienaldzīgs.

  2. Tā drusku saraustīti, bet pa lieliem vilcieniem piekrītu. Paldies par profesionālo kritiku un galvenais – aicinājumu analizēt un kritizēt (šī vārda produktīvajā nozīmē) populāros raidījumus un pasākumus.

    • Paldies. 🙂 Populārkultūra ir ļoti nozīmīga mūsu laika sastāvdaļa, mēs tajā ikdienā mīņājamies. Esam iekšā. Man ir svarīgi kāda tā ir. To var virzīt dažādi – uz priekšu vai atpakaļ. Jo vairāk par to spriedīsim, jo labāk būs mums visiem. 🙂 Lai Jums jauka diena!

  3. Kāda Oksana?! Veinbergas kundze, jūs gan kažoku griežat uz otru pusi, kad ir izdevīgi. Skaidri atceros jūsu teikto LTV tiešraidē, ka Musiqq ir labākā izvēle. Tad palieciet stabila savās domās!
    Taisnību jau Jūs te sakāt, un tieši tāpēc es saku, un esmu drošs, ka Bandžo Laura būtu paņēmusi Eiropas publiku. Un maniem zveidru draugiem, nekādu vistu asociācijas nebija…

    LTV vajadzīgas reformas, vai nu tiešām jāstājas ārā no Eirovīzijas. Nav ko tērēt tādu piķi par izgāšanos 4 gadu garumā.

    • Nē, palasiet Kas jauns un tur es teicu par Oksanu.

      Jā, es nevēlos rīvēt iekšā zemē Musiqq pēc tam kad visi (izņemot mani) no žūrijas par viņiem bija nobalsojuši. Pēc žūrijas lēmuma pasludināšanas es akceptēju kopoīgo viedokli. Tā demokrātijā pieņemts.

      Ir jāņem vērā kopīgais viedoklis (skatītāji arī balsoja par Musiqq) un es sliecos to akceptēt.
      Bet žūrijā es balsoju par Oksanu kā uzvarētāju. Diezmžēl, vienīgā.

      Tāda ir demokrātija. Nezin vai Reiniks ko vairāk būtu panācis. Bandžo Laura Eiropu nebūtu paņēmusi. Es saprotu jūsu simpātijas, bet diemžēl….

      Jā, LTV vajag reformas.

      • Un jūs zināt, kas būtu paņēmis Eiropu… Nu pieņemsim 🙂 Jūs gan esat žurnāliste, nevis mūziķe vai šovbiznesa eksperte, tāpēc atļaušos jūsu domas uztvert kā vienkāršas skatītājas viedokli, bet pats pieturēšos pie pirms Eirovīzijas faktiem un aptaujām esctoday.com Eiropā, kur vairāk kā 60% balsotāju teica, ka grib bandžo lauru, jo patīk no pirmās reizes. Šim viedoklim pievienojos arī es!

        P.S. Paskatījos jūsu Oksanu youtube. Redzu, ka meitene piedalījusies kaut kādā konkursā Krievijā, un NAV tikusi ārā no atlases kārtas, tākā no comments…

        • Jūs izsakieties bez priekšzinānām. Žēl. Varat turpinat līmēt man virsū savas “etiķetes”.
          OK. Man tas ir komiski, bet – uz priekšu. 🙂

          Jā es zinu ko es saku! Zinu arī šovbiznesu un vēl šo to. Pārzinu to profesionāli jau sen. Jūs vienkārši nezināt, ko es zinu un vērtējat visu no sava līmeņa.

          Studentiem mācu masu komunikāciju un mēs šīs lietas pētam un analizējam , kas tad ir Eirovīzija, ja ne masu komunikācija?

          Tāda tipiska latviešu tendence – novilkt visus uz leju. Ja “lifts uz leju” Jums rada komfortu – lai iet! Galvenais jūtieties labi! Šodien ir piektdiena un vēl 13. datums! Gan jau es vēl kadus brīnumus uzzināšu par uzdrīkstēšnaos tiekt patiesību 🙂

          PS. Pret Lauri Reiniku un viņa dziesmu man nav nekādu iebildumu! Taču ne žūrija, ne publika par viņu kā Nr 1 toreiz februārī Ventspilī nebalsoja. Bet tas jau nenozīmē, ka viņa dziesma un viņš pats ir slikts! Lauris ir simpātisks izpildītājs un lai viņam veicas!

  4. Kas ar mums notiek, ka mēs nedzirdam ( vai arī negribam dzirdēt), ko Tu saki? Tas laikam ir tas provinciālisms. Jebkurš gudrs, talantīgs cilvēks iemācītos no galvas katru Tavu frāzi un būtu priecīgs, ka bez milzīga honorāra ticis pie eksperta viedokļa. Bet mēs rukšķam pretī… Un tad nākamā taktika – censties pazemināt, kur un kā vien varam… Tā, lai mums mūsu domāšanas līmenī nebūtu nekomfortabli. Sandra, beidz mums jaukt prātus un ļauj dzīvot komfortabli! Vidējā latvieša domāšanai un nervu sistēmai tas raisa diskomfortu!

  5. Es Jums piekrītu par profesionāļu komandu, kādas gadu gadiem trūkst mūsu dalībniekiem. Tomēr nevaru piekrist par Musiqq dziesmu. Es uzskatu, ka tā būtu varējusi iekļūt pirmajā pieciniekā, ja vien.. Ja vien būtu bijis tas profu darbs ar komandu. Citām dziesmām milzīgais ekrāns zaigoja, bija piepildīts ar kaut ko košu utt., mūsējiem bija tikai 2 balti beņķi un paši puiši ar dzīvespriecīgām acīm. Šova trūkums noēda potenciālos panākumus.
    Bet brīdī, kad izskanēja mūsu dziesma, twittera meklētājā iemetu vārdus “Latvia + Eurovision”, un – vaimandieniņ! – cik ārkārtīgi daudzi Eiropas iedzīvotāji bija sajūsmā par mums! Runā, ka Vācijas televīzijas komentētājs izteicās, ka žēl, ka Lettland puiši netika. Es nebrīnītos, ja mūsu dziesma palika PIRMĀ AIZ STRĪPAS.
    Un vēl mums gluži vienkārši nepaveicās ar pusfinālu, – pirmajā pusfinālā teju nebij no kā izvēlēties, kamēr otrais bija pārblīvēts ar normāliem gabaliem.
    Ja mēs būtu pirmajā kārtā, mēs tiktu. Kaut vai pateicoties lietuviešiem, jo youtube.com kanālā zem Musiqq dziesmas komentāros ļoti daudz lietuvieši par šo dziesmu fanoja.
    Rezumē – mums vienkārši ATKAL nepaveicās. Dziesma bija laba un patika cilvēkiem. Problēma meklējama profu komandas trūkumā un “viņa augstībā vārdā Gadījums”, ka iekļuvām ne tajā pusfinālā.

    • Daļēji varu Jums piekrist, taču man liekas, ka šovs viņiem nebija. Nebija stāsta – vēstījuma un sarunas ar publiku. Diezgan intraverts izpildījums. Es te Stokholma, protams, balsoju par viņiem ar visiem iespējamajiem telefoniem, taču – nekā. Zviedru komentārs nebija tiks slavinošs kā Igaunijai. Komentētāji zviedriem, pirms igauņu numura, nepārprotami slavināja Igauniju un es cerēju, ka līdzīgi teksti būs arī Latvijai. Nekā nebija! Pirms mūsu puišiem bija jānoklausās cik slikti gājis Latvijai ar ekonomiku un kā Ventspils paņēmusi visu savās rokās. Tas nebija labi. Laikam jau bija domāts kā Ventspils PR Eiropai, bet noskanēja kā Latvijas TV paverdzināšana. Palika nepatīkams iespaids. Zviedri tāpēc skeptiski distancējās un balsoja par igauņiem. Kaimiņi, kā nekā!

  6. Līdz asarām žēl, ka Emīls nevarēs uzdziedāt visai Eiropai!!!

    Kas attiecas, uz šovu – Latvijai kā parasti NAV IDEJAS. Nezinu, kam būtu vajadzējis būt šai idejai- pašiem muzikantiem vai ltv tā saucamajiem profesionāļiem (nekur gan līdz šim nav manīts viņu profesionālisms popkultūras atspoguļošanā tv skatītājiem) Musiqq oficiālajos mūzikas video var novērot, ka attiecībā uz vizuālo arī viņiem ir “pa īsu”… Būtu vismaz saģērbušies stilīgi – bet nē, nabaga mīļie Musiqq pāķi uzkāpj uz skatuves tajos baisajos, acīmredzot draudzenes-stilistes (Stilistu skolas adresi studijā!) sadomātajos slikti pašūtajos kostīmiņos. Nožēlojami…

    Tās manas pārdomas, bet gribēju pateikt Jums paldies par tiešām jēdzīgo rakstu! Lieliska visu aspektu analīze – kad beizot kāds, kas taisās uzstāties, sāks mācīties no labiem padomdevējiem?! Un es piekrītu Jums par Oksanu – tikai diemžēl meitene patrāpījās nelaikā – jo mēs, latvieši, vienmēr esam gribējuši – un tas arī ir izdevies (ja nu vienīgi ne Jūras Vilku gadījumā) – aizsūtīt uz Eirovīziju labāko, aktuālāko un mīļāko, kas mums tajā brīdī ir (Freimaņa co, Cosmos, Busuli, Aišu, Musiqq), ar ko lepoties, tikai kaut kā mums ar tā sava favorīta pasniegšanu lielajai auditorijai neiet… :(((

  7. Ja, es jums piekrītu! Latvijā pierodam pie mīļiem un tuviem dziedātājiem, kas vada TV raidījumus un ar laiku mums liekas gandrīz vai personīgi pazīstami. Mēs pierodam un cīnāmies par saviem varoņiem. 🙂 Tas ir sirsnīgi un saprotami. Tāpēc mēs sūtām uz Eirovīziju “savu Aišu”, kurai pērn neveicās un vēl virkni “pazīstamu TV seju” nākmajā gadā. …Tā ir. Es nedzīvoju ikdienā Latvijā un neredzu šos raidījumus. Tāpēc atbraucot uz Ventspili es skatījos kā ārzmenieks, kuram nav emocionālu saišu ar izpildītājiem, nav “iepriekšējas emocionāli saistošas informācijas”. Uzreiz pamanīju Oksanu un Pieneņu vīnu. Yes, teicu! Tas noskanēs Eiropā. Jo balsos jau zviedri, dāņi un somi, nevis mūsējie. 🙂 Es apmēram zinu kā viņi balsos un kas viņiem iet pie sirds. Taču mūsu LV publika domāja pavisam citā virzienā. Pret publikas viedokli nevar “iet”. Publika iebalsoja. Izglītosim publiku. 🙂 Lai Jums jauka diena! Stokholmā līst.

    • Priekš tam jau mums ir iztēle – ieliekam vakardienas šovā Musiqq vietā to Pieneņu vīnu vai Oksanu – vai Jūsu gara acīm tiešām parādās uzvarētāji?…

      Pēc manām domām, vienīgais šovs ar ideju un vīziju Latvijas pēdējo gadu eiroiekarošanas vēsturē bija Aiša ar veļas mazgātājām un dīkdieni akoredonistu (nerunāju par Aišas dziedājumu). Bet to pašu LTV “profesionāļi”, superproducenti un viņu experti-padomdevēji noraka .
      Un nekur nav teikts, ka mums jāpaļaujas tikai uz skandināvu balsotājiem. Jā, par kaimiņiem balso, bet ne jau politiskas pārliecības dēļ, galu galā, balsošana notiek mājsaimniecībās un tur neko nevar ietekmēt ne politiski lēmumi, ne cenzūra – vai ne? Tā ir patikšanas sajūta mentalitātes līmenī – mums neapzināti patīk radniecīgais, tuvais, bet ja Eiropas publikai kaut kas pa īstam patīk, tad vairs nedarbojas nekāds kaimiņu politbalsojums, pirmajās piecās balsošanas kārtās skaidri izvirzās līderi un praktiski visa turpmākā cīņa ir šo piecu sešu visiem patīkamo līderu starpā, par tiem balso neatkarīgi no valsts piederības – un visa tā kaimiņu būšana ir tikai sevis mānīšana. Ne jau Balkānu mafija iebalsoja uzvarētājas godā turcieti Sertabu, ne jau postpadomju bloks iebalsoja ukrainieti Ruslanu un ne jau skandināviski eiropeiski slāviskais sabalsoja Aleksandru Ribaku. Dziesmas autora iedvesma un izpildītāja harizma nosaka panākumus – nevis izkalkulēts eirostandarts un superprofesionāļu darbs pie šova. Tā kā mums nav šo superprofesionālo šovmeņu – un to pierāda Busuļa izgāšanās (viņa šovu veidoja Viktors Runtulis, dižais Kabarē šovu veidotājs), tad atliek paļauties uz iedvesmu un pilnīgi nejaušu labas dziesmas rašanos. Ko latvju dziesmu autoriem arī novēlu – iedvesmu un gudrību pataupīt laba dziesmu eirovīzijai, neizšaut pilno lozi pa tukšo, kādā Radio2 muzikālās bankas aptaujā (kā Lindas Leen un Arņa Medņa duetu).
      Nu re, piektdiena, 13., ir pagājusi, lietum dārdot aiz loga.

      • Jā, harizma izšķir visu. Tā patiešām ir, taču! Televīzijā šī harizma var neparādīties “uz āru”, ja tiek ignorēta un nenostrādā televīzijas specifika. Mēs šeit runājam par TV konkursu nevis parastu vokālistu maču.

        Televīzija ir ļoti komplicēta joma, kadrs maina objektu izskatu un būtību. Atcerēsimies Alisi Brīnumzemē. Tieši tā notiek TV. Pirmais un visvieglākais kā pievērst uzmanību ir klaunāde. Tas darbojas uzreiz. Mūsu politiķi diskusijās bieži izskatās pēc klauniem (parastā raidījumā). Viņi domā un dusmojas nopietni – bet ekrānā sanāk komiski. 🙂 Lūk šo pirmo efektu parasti visvairāk izmanto arī Eirovīzijas finālos, šogad bija nenormāli daudz klaunu ar un bez spicām, muļķu cepurēm galvā, ar riteņiem un bez bungojošām vecmāmiņām. OK es neieslīdēšu specifkā…taču ar šo gribēju patiekt, ka teātra, masu pasākumu un šovu režisori nevar “taisīt” Eirovīzijas numuru, jo nepārzina jomu “kā televizors tulko” un neparedz galīgo efektu finālā. Ceru, ka paskaidroju saprotami.

        Mēs Rīgā un Liepāja ar studentiem par šīm lietām daudz diskutējam, un esam lēnām sapratuši, ka televīzija ir kā “savvaļas zirgs” – grūti savaldīt. Es skatos uz cilvēkiem un uzreiz iedomājos, ko televizors ar šiem cilvēkiem kadrā izdarīs un kā dziedātājs “izskatīsies Brīnumzemē”. Tā sauktais “Kenedija efekts”.

        Jā, Oksana ir tieši piemērota un viņai nevajag lielu jezgu. Viņa valdzina ar to, ka ir parasta meitene un nav lelle, neizliekas, bet IR. Ir cilvēki, kurus “savādais” televizors mīl.

        Busulis arī ir klauns, taču toreizējais numurs bija traģiski vājš ” jau dzimšanas brīdī ” Ventspilī. Jā, uzreiz bija skaidrs ka tas nav Busuļa trumpja dūzis. Acīmredzot, viņš dzimtenē ir populārs vietējai publikai un cilvēki viņu “pērk” uzreiz kā “gabalpreci”. Viņš ir interesants dziedātājs, taču stresa dziesma viņam nepiestāvēja un uzvedums bija histēriski nesaprotams.

        Jā, lūdzu rakstiet mūziku! Dariet to un nekautrējieties no tā, ka saprotat un varat! Eirovīzija nav balagāns un šī pasākuma ievešana Latvijā ir neveiksmīgs pasākums. Taču visu var labot.

        Gaidīšu Jūs uz skatuves nākamgad! Šovakar skatīsimies? Zviedri pārnervozējušies par mazo Ēriku. Pārtikas veikalos atrodams īpašais kūku piedāvājus šovakaram pie TV, mani kaimiņi gatavojas TV “grand” šovam kā karnevālam, bērni lēka zālājā, nama priekšā un klaigā “Eirovīzija-vīzija-vīzija!” 90% no visiem atkal ir iemīlējušies :)! un ievas zied!

        Ir labi, ka mums ir šādi svētki!

  8. Neaizmirsīsim arī to, ka šajā pusfinālā bija visas Balkānu valstis savākušās un viena par otru balsoja, kas izvilka, piemēram, Moldāvus.
    Man patika Musiqq, jā, varēja labāks priekšnesums būt, bet vai tad tas nav dziesmu konkurss? Ja nekļūdos, Jūs pati, esat minējusi, ka nav jāsūta slaveni dziedātāji, jo šis ir dziesmu nevis izpildītāju konkurss. Mums bija lieliska dziesma, mani paņēma, un es lepojos ar mūsu puišiem! Manā skatījumā, šis bija labākais variants priekš Eirovīzijas. Balādes nekad īsti neuzvar, pēdējos gados mēs to esam redzējuši, mums jāpiedalās Eirovīzijā, lai uzvarētu, un es ticu, ka, ja mūsu puiši būtu iekļuvuši finālā mēs ieņemtu labu vietu (varbūt uzvarētu)!
    Šodien es ceru, ka vismaz daļa no gudrajiem cilvēkiem paliks mājās, nevis dosies uz muzejiem un uzvarēs laba dziesma! Vēlu veiksmi kaimiņiem, bet pats balsošu par kādu no šīm valstīm (Somija, Bosnija, Dānija, Īslande, Vācija, Īrija).

    Iespējams, nākamgad vajag sūtīt, šovu, nevis dziesmu, paskatieties uz Eric Saade, vai tad viņam bija laba dziesma? Nē. Viņš paņēma ar stiklu dauzīšanu un pāris deju soļiem. Sūtam nākamgad cirku!

  9. Jā, tā var. Var arī mēģināt iet soli tālāk un atrast kaut ko jaunu. Mums ir daudz progresīvu un redzīgu cilvēku, kas studē ekrāna mākslu. Gaidu priekšlikumus! Kustiniet smadzenes! 🙂 Uzrakstīju jautru recenziju šovakara finālam. Ceru, ka sāksim skatīties uz ekrāna valodu un uz to – kas izskatās un kas neder televīzijas mūzikas šovam. Mēģināsim nolasīt “kas ir gribēts” teikt un vai tas ir izdevies.
    Iespējams, ka mums reizēm galvu jauc Krievijas šovs Jūrmalā, katru vasaru, kas ir pavisam citas svara kategorijas pienesums.
    Vai Rīgā arī auksts un saule?

  10. Rīgā ir auksts un saule.
    Bieži vien šajā tekstā ir pieminēta cienījamā Latvija Televīzija, diemžēl jāatzīst, ka mūsu televīzija ir iestrēgusi kādos deviņdesmitajos. Latvijas Televīzijai ir jāmet skatiens uz Igauniju, tur ir ļoti attīstījusies Valsts televīzija. Un tas televīzijas progress daudz ko dod Eirovīzijai (jo lielajā Eirovīzijā darbinieki (operatori utt.) kopē uzstāšanos no tās valsts Eirovīzijas atlases), paskatāmies uz Igaunijas uzstāšanos valsts atlasē, moderna skatuve, tehnika un simtiem skatītāju (varbūt par tūkstotis). Varbūt Latvijas Televīzijai ir jāiesaistās Eirovīzijas veidošanā? Nevis tikai jāsaka, ka mēs neko nedarām, tikai bīdām uz Eiropu ( http://zinas.nra.lv/izklaide/47405-ltv-taisnojas-ka-nav-vainiga-pie-neveiksmiga-musiqq-starta-eirovizija.htm ).

    Es ticu, ka ja cilvēki nebūs slinki, bet būs pretimnākoši un kopīgiem spēkiem centīsies veidot Eirovīziju – mēs uzvarēsim! Kāpēc parastiem (mirstīgajiem) nedod iespēju iesaistīties un kaut kā veidot Eirovīziju? Es ticu, ka mūsu valstī ir dizaineri, kuri par brīvu palīdzēs mūziķiem, būs labi cilvēki kuri palīdzēs ar tehniku, veidos skatuvi. Veidosim Eirovīziju kopā!

    • Jā, tieši tā! Mēs ejam tajā virzienā, ko jūs iezīmējāt. Igaunijas TV vienmēr ir bijusi vislabākā Austrumeiropā. Pat vecajos PSRS laikos tur bija visprofesionālākie cilvēki. Patiecoties somu atbalstam. lepojos, ka mani pirmie skolotāji TV žurnālistikā bija igauņi. Mati Talviks, Anne Peaske u.c. 🙂 Nekas jau netraucē viņus pārspēt. 🙂 Es jums 100% piekrītu.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s