”Arābu pavasaris” un ”indignacija”. Jauni vārdi, lai saprastu pasauli?

2012. gada 25. aprīlis

 Madrides nemieri, 2011. Sveriges Radio

Madrides nemieri, 2011. Sveriges Radio

Ko nozīmē indignacija? Būt indignētām?

Būt sašutušam?

Jā un nē.

Šorīt zviedru sabiedriskais radio šim jēdzienam veltīja krietnu ētera laiku, diskutējot par to, vai šis jēdziens ir mūsu dienaskārtībā vai nav.

Dienvideiropā protestu kustība ar nosaukumu ”Los indignados”  ir jēdziens pats par sevi un nozīmē sabiedrības vairākuma sašutumu par to kā ekonomiskā attīstība iedragā mūsu ikdienas dzīvi; demokrātija ir spiesta klanīties ”naudas maisu” priekšā un varu pārņem tehnokrāti, nevis demokrātiju atbalstošākie politiķi.

Šis jēdziens ir simbolisks (apzīmē konkrētu procesu). Tieši tāpat kā ”arābu pavasaris” nenozīmē pavasari vispār.

Tikko sestdien stokholmieši (neliela aktīvistu grupiņa) sarīkoja “bezmaksas zupas dienas” trūkumcietējiem. Pašā galvaspilsētas centrā. Pasākums bija vairāk kā demonstrācija un mazāk kā labdarības akcija. Šī bija jau trešā ”zupas akcijas” reize un ar šo rīkotāji vēlējās pievērst uzmanību bezpajumtnieku skaita pieaugumam Zviedrijas galvaspilsētā.

Rīkotāji ir indignēti par to kas mūsu valstī notiek!” – rakstīja pēc tam zviedru mediji.

Latvijā man šo vārdu noteikti izlabotu ar ”sašutuši” un izlabotājs pat nezinātu, ka atkal ir nivelējis politisku kustību līdz parasta vārda līmenim.

Jā, tieši tā!

”Būt indignētam” nenozīmē to pašu ko ”būt  sašutušam”.

Nav tas pats.

Šis jēdziens lieliski izskaidrots jaunajā Stéphane Hassel grāmatā ” Indignez-vous” un autors būtu apskaities, ja šo politisko kustību kāds atkal nosauktu par ”sašutuma kustību”.

Indignacija nozīmē, ka mums jāprotestē pret politiskās un ekonomiskās elites triecieniem pret mūsu cilvēktiesībām. 

Spāņi šo kustību Eiropā attīstījuši vislabāk un viņiem pieslējās arī indingētie mediji.

Protests būtībā ir pret valsts politisko varu, kas paklausīgi seko visām finanšu kapitāla norādēm jostu pievilkšanas politikā un sagrauj līdzpilsoņu labklājību. 

Šai kustībai (faktiski!) bija savulaik jāsākas krīzes plosītajā Latvija, jo mūs piežmiedza pirmos, taču…šodien Rīgā, Liepājā vai Alūksnē sabiedrība nevis iet ielās un demonstrē savu indignaciju, bet gan emigrē uz ārzemēm un pagriež Latvijai muguru.

Aiz mūsu sašutuma paliek tukša telpa…bez reakcijas.

Jā, tukšums un klusums ir protesta veids.

Varbūt, ka ”nogalināt ar klusumu un tukšumu” ir mūsu valoda?

Mēs protam labāk nerunāt nekā protestēt? 

Tikmēr indignacija sit augstu vilni Grieķijā.

Šo jēdzienu nekādi nav iespējams iztulkot latviešu vai zviedru valodā.

Tam ir kompakta un ļoti specifiska būtība.

Indignācija nozīmē – sašutumu par kaut ko necienīgu. Par necienīgu attiekšanos pret cilvēkiem. Pret savām un citu cilvēku cilvēktiesībām.  Tas nav ”sašutums vispār”. 

Piemēram kustība ” Occupy wallstreet” pārtapa kustībā ”Occupy Stockholm”. Nezinu vai bija arī ”occupy Riga”. Vai bija? Nosaukt to par ”okupāciju” būtu muļķīgi…

Ja zviedriem nav īsti skaidrs kas īsti bija ”jostu pievilkšanas politika Latvijā”, kuras rezultātā valsī drīz vairs nebūs iedzīvotāju, tad mums šis process ir zināms pilnībā.

Kāpēc mūsu valodā nav indignacijas jēdziens?

Kāpēc mūsu politiskajā dzīvē nav indignacijas?

6 thoughts on “”Arābu pavasaris” un ”indignacija”. Jauni vārdi, lai saprastu pasauli?

  1. ”Kāpēc mūsu valodā nav indignacijas jēdziens?

    Kāpēc mūsu politiskajā dzīvē nav indignacijas?”
    ============================================================================
    Mūsu valodā ir 4. maija jēdziens, tāpēc politiskajā dzīvē nevar būt indignacijas.
    – ” Savā pagājušā gada pētījumā biju spiesta konstatēt, ka esam atgriezušies pie Viduslaikiem raksturīgās gan politiskās, gan ekonomiskās uzvedības.”
    Dagmāra Beitnere, Dr. sc. soc. LU Filozofijas un socioloģijas institūta vadošā pētniece
    (‘Paldies globalizācijai. 30.10.2010. Delfi ).
    – ” Если называть вещи своими именами, то нашу систему я описал как систему ублюдочную Это было пять лет назад.
    (..) когда людям досталось в принципе неслыханное богатство от рухнувшей советской системы, они не смогли управлять ним по моделям современного общества. И, как следствие, они перешли на модели феодального общества. В связи с этим в значительной степени мы живём даже не в капиталистическом обществе, а в обществе феодальном, которое управляется по законам кланов.
    Выдрин Д.И., украинский политик, политолог, публицист, советник четырех президентов Украины
    А.А. ЗИНОВЬЕВ – ЧЕЛОВЕК, КОТОРЫЙ ПРИДАЛ ФИЛОСОФИИ ФОРМУ, А ЖИЗНИ – СОДЕРЖАНИЕ .Материалы II Международной научной конференции «Зиновьевские студии»
    http://zinoviev.info/wps/archives/336

      • ” Neviens Jums dzīvokli netaisās atņemt….” – nopietni jau Dagmāras Beitneres 2. maija LTV 1 Sastrēgumstundas raidījumā teikto nevajag uztvert…..
        Kas šodien vispār filosofu, sociologu u.c. zinātnieku teiktajā nopietni ieklausās – vieni retoriski, ironiski vai bezjēgas jautājumi – un tādas pat atbildes.
        http://ltvzinas.lv/?n=zinas&id=6099

        • Nedomāju, ka tā. Zinātniskajās konferencēs ir pierādījies, ka ieklausās gan. Vienīgais par ko nākas noskumt, ka mēs latviski tā īsti nesaprotam kas ir publicistika un jaucam to ar zinātniskiem rakstiem. Es strādāju abās jomās. Publicistika uzdod jautājumus sabiedrībai. Zinātne uz tiem atbild. Tik vienkārši. Žēl, ka mums Latvijā ir tik maz publicistu. Kas rosina domas.

      • ”Gudru cilvēku viedokļus izspieduši patērētājkultūras ieviesēji” Anda Līce, publiciste (LatvijasAvīze.03.05.2012.)
        – Pašreizējā situācija eirozonā (ES) skaidri parāda – labu, gudru, zinošu publicistu un zinātnieku (sociālajās zinībās) intelektuālais līmenis pat Eiropas mērogos ir daudz par mazu, lai apjēgtu notiekošo (realitāti)?
        P.S. Esošās situācijas raksturojumu, ko starptautiskajā konferencē izklāstīja vadošais Ukrainas politologs Vidrins, manuprāt, der arī Latvijā notiekošā izpratnei. Pēdējais, nebeidzamo škandālu virknes notikums, to vēlreiz apstiprina:
        ‘Nevajadzīgi pētījumi par sadārdzinātām cenām, žonglēts iepirkums jau iepriekš zināmai kompānijai, augstu valsts amatpersonu iespējama personiska ieinteresētība atdot valsts funkcijas privātam kantorim – Neatkarīgās rīcībā esošā informācija vedina domāt, ka šajā skandālā iepīts gan premjera birojs, gan Ekonomikas ministrija, un atklāts ir jautājums, kura politiskā spēka aizsegā?’
        http://nra.lv/latvija/politika/71820-liaa-uzspridzina-korupcijas-skandalu.htm

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

w

Connecting to %s