Sirsniņdienas operas un citi 14. februāra mīlas izpaudumi

2014. gada 13/14. februārī

Mīlestības smarža

Mīlestības smarža

Visu siržu svētki, jeb Valentīndiena šogad iekrīt piektdienā.

Tradīcija – apsveikt šajā dienā savu sirdsāķīti ievazājas gausi gan šeit gan tur gan visur.

Viens no iemesliem varētu būt tas, ka vairums no mums dzīvo bez iemīlēšanās, jo tā ir ērtāk.

Otrs – kautrējamies no kaislīgām sajūtām un nekādā ziņā tās nestāstīsim savam mīlas objektam (arī tad ja šis cilvēks to faktiski būtu pelnījis).

Trešais – esam pragmātiski un vērtējam naudu un labklājību augstāk nekā mīlestību. Mantas, priekšnieku, darba un tuvinieku mīlestība jau sen nostājusies priekšā kaislībai, ko vairums no mums turpina uztvert kā kaitīgas epidēmijas izpausmi. Galu galā mīlestība ir ķīmija, kuras formula nav uzrakstīta un tās reizēm piemetas kā iesnas un to var izārstēt ar bargu izturēšanos, izsmiešanu un izsaldēšanas taktiku.

To mēs protam pat neapmeklējot kursus.

Mīlas, kaisles un pasijas māksla tāpēc paliek ”ārpus mums”  un to kultivē, saglabā un uzrušina opera. Visu laiku labākie operu libreti par to vien runā: ” mīli mani!”, ” dari ar mani ko vien vēlies!”, ” mīļotā, tu man esi vienīgā!” utt.

Šajā sirsniņdienas 14. februārī varam apskatīt labākos pasaules operu libretistus, kas visi bijuši apsēsti ar mīlas tematiku.

Librets (”maza grāmatiņa” itāļu val.) satur tekstu un norādījumus operas darbībai uz skatuves, nereti tā rakstīta kā dzeja. Tā var piedzimst pirms mūzikas un arī reizē ar to. Hektors Berliozs, Rihards Vāgners un Benjamins Britens sadarbojās ar saviem libretistiem. Taču jāatzīst, ka libretista prestižs cauri gadsimtiem ejot, ir piedzīvojis atšķirīgu statusu.

Operā viss notiek

Operā viss notiek

Pietro Metastasio (1698. -1782.) bija itāliešu skalds un viņa libreti dominēja, pateicoties autora galma dzejnieka statusam Vīnē. Ļoti kaislīgs un ar mīlas tēmu apsēsts autors.:)

Venēciešu dzejnieks, piedzīvojumu meklētājs Lorenzo da Ponte (1749 -1838) bija lielisks sižeta intrigu savērpšanas meistars. Viņš arī uzrakstīja libretus Mocarta triloģijai: ” Figaro kāzas”, ” Dons Žuāns”, Cosi fan tutte”.

Mitoloģijas eksperts Felice Romani (1788 -1865) uzlika uz papīra gandrīz simts operu libretus. Viņš lieliski pārzināja visu kas tolaik notika uz Parīzes skatuvēm un tāpēc šos libretus savām operām izmantoja desmitiem komponistu. Ievērojamākie no tiem bija Rosīnī, Balīnī, Donicetī.

Francijas libretists Eugéne Scribe (1791 – 1861) aizrāvās ar pilsonisko vidi un vēstures romantiku, īpaši tuvas viņam bija dabas katastrofas un varmācīgas nāves gadījumi. Viņš rakstījis libretus Mayebeer, kas pilveidoja franču romantiskās operas stilu.

Visbeidzot libreta klasiķu sarakstam būtu jāpievieno arī Hugo von Hofmannsthal (1874 – 1929). Austriešu avangarda stila rakstnieks, kura libretus izmantojis Rihards Štrauss. Viņām bija nepārtraukti konflikti ar valodas policistiem, bet piemita neparasti spēcīga spēja pārvērst parastu dialogu kaislīgā sarunā.

Kā īsti ir ar tekstu operā?

Vai nu tas nozīmē visu, vai neko:

”Vāāāārenais gars, un cēēlais Dievs!” (L´Orfeo, Monteverdi, 1607);

” Mīļotā mana, mīļotā mana, mīļotā mana, mīļotā mana!” (Rinaldo, Hendelis, 1711);

”Dari ar mani ko vien vēēēēlies!” (Cosi fan tutte, Mocarts, 1790);

”Ak debess! Viņš ir miris! Viņš bija tavs brālis! Kādas šausmas! Māte ir atriebta! taču es vēl esmu dzīvs!” (Il trovatore, Verdī, 1853).

Lūk tikai daži piemēri un daži vispārinājumi.

Savā sākuma stadijā (eksperimentālajā fāzē) operas māksla vēlējās līdzināties antīkajai drāmai. Āriju stils bija vēstījošs, mūzika bija ”teksta kalpone” un visām operām bija jābalstās uz antīkajiem mītiem (L´Orfeo, Monteverdi).

Nākamais periods bija publiskuma apjēgšana un ar šo brīdi opera atsakās no antīkajiem ideāliem un sižeti pievēršas varas industrijai un mīlas spēlēm. Recitatīvi kļūst par slīdošajām kāpnēm, lai bīdītu sižetu uz priekšu. ” Mīļotā, kur tu man pazudi?” – atkārto apmaldījies bruņinieks 10 minūtes, brīdī, kad viņa mīlestība ir nozudusi melnā mākonī virs Jeruzalemes. Nelaimīgā mīlētāja sajūtas var saprast.:) Jūs arī dziedātu desmit minūtes, ja mīļotais cilvēks pēkšņi pazustu melnā mākonī!  Jeb tomēr zvanītu policijai?

Mocarts šo shēmu nojauca. Garas ārijas viņam bija par garlaicīgām. Monologu vietā viņš pievērsās dialogiem, spējot tos ģeniāli samudžināt.

Il trovatore, Verdī operu daudzi uzskata par pasaules sliktāko libretu. To bieži izmanto satīrā, lai izsmietu operas patētismu. Taču citiem šķiet, ka tieši šajā kaislību biezoknī Verdī varēja uzrakstīt lielisku mūziku.

Vāgnera operas zīmīgas ar dažādām tēmām, kuras orķestris izvilina ārā vajadzīgos brīžos. Viņa orķestris ir kā burvju mākslinieks, kas žonglē ar zobeniem, lāpām un rožu pušķiem (Zigfrīds, Vāgners, 1876).

Dialogs starp skatuvi un orķestra bedri vislabāk redzams Albana Berga ”Wozzeck” (1925). Traģiskajā drāmā uz skatuves teksts sarunājas ar mūziku un šis ”piegājiens” ir samērā neparasts. Izrādās, ka vārdi reizēm var pateikt vairāk nekā mūzika.

Visbeidzot libreta teksts: ” viens, divi, trīs, četri, otrais, trešais, ceturtais…” ir no Filipa Glasa operas ”Einstein on the  Beatch” (1976). piecas stundas garā opera, kuras teksts balstās uz skaitļiem, solfedžo sistēmas jēdzieniem un 14 gadus veca zēna poētiskiem sapņiem, salauza visus līdzšinējos operas kanonus. Šajā operā neko nevajagot saprast. Tikai just.

Galu galā pa parku arī mēs ejam un izjūtam skaistu dabu, nevis mēģinām saprast ko varde pateica sliekai zālē.

Tātad – 14. februārī – visu siržu dienā varam nopirkt kādas romantiskas operas CD un paklausīties kopā ar savu sirdsāķīti.

Ja drosmes to darīt nepietiek, tad var nosūtīt savam mīlas objektam anonīmu ziedu.

Kopā ar operu, aploksnē.

Jauku sirsniņpiektdienu!

Mīlestības gaisma :)

Mīlestības gaisma🙂

One thought on “Sirsniņdienas operas un citi 14. februāra mīlas izpaudumi

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s